Polisanet

UBEZPIECZENIE Astona Martina JAMESA BONDA!

Jak i za ile ubezpieczamy samochody zabytkowe?

1 października 2021r. do kin wszedł najnowszy film z serii James Bonda pt. „Nie czas umierać”. Agent 007
kolejny raz zasiada za kierownicą swojego najsłynniejszego auta – Astona Martina DB5 z 1963 roku. Na ekranie zobaczymy również nowego Astona Martina DBS Superleggera i Land Rovera Defendera. Sprawdziliśmy ile kosztuje ubezpieczenie takich samochodów. Przypomnijmy na jakich zasadach ubezpieczane są pojazdy zabytkowe w naszym kraju. 

Kiedy samochód możemy uznać za zabytkowy ?

Zgodnie z Kodeksem drogowym, pojazdem zabytkowym jest pojazd, który został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jeśli jednak nasz samochód nie figuruje jeszcze w żadnym z ww. rejestrów, a chcemy, by tam trafił, musimy przejść przez całą procedurę zakwalifikowania go do grona samochodów zabytkowych.

Najważniejszym kryterium jest wiek samochodu. Musi mieć on ponad 25 lat i – co równie ważne – od
co najmniej 15 lat nie znajdować się już w produkcji.

Za pojazd zabytkowy może bowiem zostać uznane również nieco młodsze auto, które ma szczególne znaczenie dla historii motoryzacji. Mogło należeć do ważnej osobistości, brać udział w ważnym wydarzeniu historycznym, posiadać unikalne rozwiązania, bądź być wyprodukowanym np. w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Decydujący głos będzie miał tu konserwator zabytków, który zadecyduje o dalszym losie naszego pojazdu.

Kolejnym ważnym kryterium jest posiadanie co najmniej 75 proc. oryginalnych podzespołów. Oceny tej dokona rzeczoznawca – i jeśli stwierdzi, że oryginalnych części jest mniej, wówczas możemy pożegnać się z uzyskaniem statusu pojazdu zabytkowego, a będziemy posiadaczem repliki.

Posiadanie samochodu zabytkowego z żółtymi tablicami pewne przywileje oraz obowiązki. Jedną z korzyści jest, w przeciwieństwie do pozostałych samochodów, możliwość czasowego ubezpieczenia takiego pojazdu.

Ze statystyk wynika, że najczęściej spotykanymi w Polsce klasykami są VW golfy, fiaty 125p i 126p.

W kategorii aut ponad 50-letnich, do której należy przypisać Astona Martina DB5, najczęściej pojawiają się: VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang.

Czasowe ubezpieczenie OC

Dla pojazdów historycznych nie ma obowiązku zawarcia rocznego OC, a dodatkowo da się je ubezpieczyć
krótkoterminowo (na minimum 30 dni). To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych. Zaliczają się do nich dobra kultury w muzeach, pojazdy mające ponad 40 lat lub powyżej 25 lat, jeśli są unikatowe lub mają dużą wartość historyczną.

Posiadając samochód zabytkowy jesteśmy zwolnieni z corocznych badań technicznych i możemy tylko czasowo ubezpieczyć nasz pojazd, np. na pół roku, trzy miesiące, a nawet na zaledwie 30 dni.

Ubezpieczenie na 30 dni jest kierowane do właścicieli, którzy swoimi zabytkami wyjeżdżają jedynie na zloty, rajdy i wyjątkowe okazje. Należy jednak pamiętać, że jazda bez ważnego ubezpieczenia może sporo kosztować.

Przykładowe koszty polisy:

1. Aston Martin – ubezpieczenie OC. Jego ceny wahają się od 1 216 zł do 2 989 zł – to różnica rzędu aż 246%.

2. Aston Martin z 2019 r. – cena ubezpieczenia zaczyna się od 1 174 zł do 3 291 zł. 

3. Land Rover Defender – cena OC wynosi od 1 074 zł do 3 347 zł.

4. Pakiet OC + AC –  najtańszy zestaw, za Astona Martina Superleggera kosztowałby 62,3 tys. zł.

5. Land Rover –  ceny pakietu OC + AC wynoszą od 25,5 tys. zł do 75 tys. zł.

Według wyliczeń ekspertów Compensy, James Bond zapłaciłby za polisę OC Astona Martina ok. 5200 zł.


POLISANET